Wie is Peter-Erik?

Nu heeft hij bijna 25 jaar ervaring op het gebied van business & duurzaamheid. Maar toen hij zijn professionele carrière begon was dit gebied nog 'in ontwikkeling'. Brundtland had nog maar net het concept van duurzame ontwikkeling gedefinieerd (1987). Dit terra incognita gaf hem de gelegenheid om heel verschillende invalshoeken te verkennen, variërend van wetenschappelijk onderzoek tot strategie-ontwikkeling, van communicatie tot management en van mediation tot training & opleiding.

Maar waar komt hij vandaan? Na zijn VWO (middelbare school) studeerde hij Analytische Chemie aan de Universiteit van Utrecht. Omdat dat zijn interesse niet helemaal bevredigde deed hij toelatingsexamen op de Hogeschool voor Beeldende Kunsten en werd aangenomen voor beeldhouwen en schilderen. Hij 
studeerde 'stiekem' kunst in de avonduren. Kunst is nog steeds een belangrijk onderdeel van het pakket dat hij  zijn klanten biedt. Schilderijen of andere vormen van kunst bieden vaak een vernieuwende inzichten en perspectieven.

Nadat hij afstudeerde in de Analytische Chemie werd hij enkele jaren leraar, voor een MBA in Strategic Environmental Consultancy (1990) behaalde. Hij werkte voor een ingenieursbureau (TEBODIN), waar hij de begrippen 'polution prevention pays' en proces geïntegreerde milieutechnologie introduceerde. Hij trad vervolgens in dienst van IMSA (Instituut voor Milieu & systeemanalyse, Amsterdam) waar duurzaamheid strategieontwikkeling en Lifecycle Assessment zijn belangrijkste onderwerpen waren. Hij werkte aan grote projecten op het gebied van wasmiddelen (Unilever), verpakking (Nederlandse Convenant Verpakkingen), Nederlandse Spoorwegen en biobrandstoffen (koolzaad).

In 1996 startte hij samen met zijn collega David Rosenberg zijn eerste adviesbureau om 'duurzaamheid strategieën' te implementeren. Onder hun eerste klanten waren de Nederlandse Spoorwegen en het Productschap Tuinbouw (Productschap Tuinbouw). Hij ontwikkelde een holistische visie op duurzaamheid, maar met een pragmatische hands-on benadering. Hij is in staat om te overtuigen.

Zijn huidige aanpak kan het best omschreven worden door 'beyond consultancy'. Hij geeft er de voorkeur aan om partner te zijn en verantwoordelijkheid te nemen, maar geeft ook graag workshops en trainingen. Hij begeleidt zijn klanten van visie-ontwikkeling tot de realisatie, hij verstrekt de brandstof voor alle processtappen met passie, humor en analytische vaardigheden. Hoewel zelfstandig, werkt hij in een netwerk van verschillende deskundigen.